Reseskildring 2011




Sommarsegling runt de danska öarna 26 juni-23 juli 2011


Nya Båten!

Förre ägaren stod tappert och väntade på bryggan i Limhamn när vi sent på kvällen kom fram till hamnen med den överfulla hyrbilen. Våra två mycket trötta knattar lekte runt i båten medan vi skrev kontrakt och fick en timslång båtgenomgång. När vi var klara hade barnen somnat över en Bamsetidning…

Vilken fantastisk känsla! Trots att det blev mer än 20 vändor packning att hämta i nattmörkret innan Passaten var tömd så var vi helt euforiska när vi kröp in i akterkabinen framåt småtimmarna. Att få segla en HR har varit vår dröm i så många år!

Malmö 24-26 juni

De följande två dagarna, vilket också var Midsommarhelgen, var regniga och blåsiga, men det gjorde ingenting. Vi hade fullt upp med att återlämna hyrbilen, införskaffa sjökort i skeppshandeln, proviantera, stuva in all packning samt att läsa manualer och lära, för oss nya finesser, såsom autopilot, ankarspel, rullstor och inverter till micro och TV. Rätt som det var stod Björns kusin Malin, hennes man Peter och dotter Tilde på bryggan! De hade sin segelbåt några bryggor bort och kunde erbjuda en mindre skumpig båtplats närmare dem. Vilken lyx att nu också ha en båt med bogpropeller! Medan vi pratade om livet och fick seglingstips och god mat i Malins och Peters sittbrunn lärde Tilde sina små sysslingar att fiska krabbor och småfisk.

Malmö-Köpenhamn 26-27 juni

När vi la ut stod Malin, Peter och Tilde och vinkade av oss på bryggan. I lätta vindar seglade vi under Öresundsbron, rundade Peberholmen, passerade Kastrup och Amagerhalvön innan vi gick in i Lynetteleden mot centrala Köpenhamn. Vi fann natthamn i Christianhavns kanal, efter att ha glidit förbi “den lilla sjöjungfrun” och Amalienborg. Eftermiddagen ägnades åt att promenera runt i Christianshavn och Christiania och till att sola på akterdäcket där vi lekte “gissa namnet på nästa kanalbåt”- Fyrtoiet, Den grimme Aelling, Den lille Havfrau osv. Det passerade en ny kanalbåt var 10:e minut och alla bar de namn från H.C.Andersens sagor. Som avslutning på dagen fick barnen ta på sig promenadskor och följa med till Nyhavn, där de belönades med varsin glass.


 

Öresund, norra Själland, via Samsö till Jylland 27-29 juni

Efter inköp av dejliga danska wienerbröd och råglimpor seglade vi norrut genom Öresund. Solen gassade med medelhavstemperatur och vi satte solskyddsfaktor på näsan. Tanken var att gå till Ven, men då vi hade härlig läns och fina vindar beskådade vi istället öns västkust  från havet och fortsatte istället uppåt Helsingör, nästa tänkta natthamn. Även där var seglingen för god för att ta rast. Vi höll ut från färjorna och kände för första gången av medström och strax därpå motström. Vi passerade Hamlets slott, Kronborg, rundade nordöstra Själland och nådde Hundesteds fiskehamn, där vi knep en yttre pirplats precis som solen dök under havsytan. Barnen sov sedan någon timme, efter en dag då de för första gången sett tumlare - flera gånger! Vi märkte under kvällen att en ventil på varmvattenberedaren läckte och fick länspumpa kölsvinet.

På morgonen efter frukost blev vi påkörda av en fiskebåt. Detta trots att vi låg förtöjda långsides vid bryggan! Björn låg vid tillfället i motorrummet och försökte lite tafatt täta ventilen i varmvattenberedaren med eltejp. Uppvarvande proppellerljud från en annan båt alldeles intill och sedan en smäll. Gissa om någon flög upp på däck svärande och gestikulerande. Fiskekaptenen kom efter någon halvtimme för att inspektera sin fadäs. Vilken otur – andra seglingsdagen med båten! Björn var iväg och kontaktade havnfogden i ärendet då fiskaren kom. Ingen större skada skedd, tack vare vår gedigna båts konstruktion och träsarg, men vi blev kvar i hamn hela förmiddagen för att reda ut eventuella försäkringsärenden. Den danska skepparen tog förstås på sig ansvaret och det hela slutade med att en varvsgubbe med sandpapper slipade bort lite fiskebåtsfärg från teaksargen. Väl på sjön igen fick vi friska halvvindar och gick med god lutning i 6,5 knop trots motström mot Samsö, där vi framåt kvällen fick en av de sista bryggplatserna. Barnen kastade sig i land för att i det sista solljuset gå på upptäcksfärd med hink och håv i strandkanten medan en sen middag tillreddes.
Nästa dag fortsatte vi ner till Gamle havn i Fredericia på Jylland för att på så vis få hjälp med varmvattenberedaren av den danske generalagenten för HR. Under resan dit satt barnen i förpiken och värmde upp med legobygge inför kommande dags tur till Legoland i Billund. Under kvällen kom en mycket hjälpsam generalagent, Bo,  på besök, lokaliserade vilka reservdelar som behövde beställas och ordnade med en reparatör som kunde möta upp på södra Fyn. Vi fick fortsätta kvällspumpa kölsvinet fram tills dess om vi ville ha varmvatten ombord.

30 juni - heldag på Legoland

Mormor och morfar var i Danmark på golfresa och mötte upp i Fredericia med sin husbil för att ta med barnbarnen till Legoland. Regnjackorna fick tas fram, men vad gjorde väl det, när barnen njöt i fulla drag.




Genom lilla Bält, via Ärö till södra Fyn 1-3 juli
Vi gick nu söderut i Lilla Bälts strömma vatten, via Middelfart på Fyn, där vi körde några tvättmaskiner och fyllde diesel och sedan till AAresund på Jylland, där vi gjorde en för barnsben och gravida ganska lång strandpromenad med snäckletning och manetstudier. I god vind med stadigt 14 m/sek hade vi nästföljande dag seglarskola med Kristin över Bredingen i södra Lilla Bält, medan Auto (autopiloten) höll kursen mot Ärö och och den danska sagostaden Ärököping, som hade en del likheter med Visby. Vi förtöjde långsides och njöt av den härliga atmosfären med långpromenader längs kullerstensgränderna, lekplatsbesök och restaurangmiddag med färsk fisk. Vi funderade på att ta en tur till Marstal, födelsestad för den danske författaren Carsten Jensen och spelplats för hans förträffliga 1800-tals krönika Vi, de drunknade, men vi fick besked om att våra reservdelar kommit och behövde därför åka till Svendborg och möta upp båtreparatören. Vi styrde över i den smala rännan in till Svendborg på södra Fyn. Marinan var fin och vi gladdes åt att få varmvattenberedaren lagad och att slippa länspumpa durken fler gånger. Det visade sig vara ett klassisk frostskada, man hade antagligen glömt öppna övertrycksventilen föregående kalla vinter.




 Över stora Bält, via Omö och Femö till Falster 4-8 juli

Efter två nätter i Svendborg rundade vi norra delen av Langeland i skönt solsken, något vi inte haft sedan vi lämnade Köpenhamn. Vi fick känna på närheten till de stora fartygen när vi passerade Stora Bält. I vacker solnedgång såg vi fler tumlare och knep sedan sista hamnplatsen vid färjelägret på Omö. Dagen kryssade vi till Femö. Där fick barnen bada och leva strandliv. Vi gjorde korta dagsturer eftersom Anettes bror Henrik med familj var på hemväg från Tyskland och då skulle passera Falster. Vi sidförtöjde i Stubbeköping, till barnens lycka bredvid en glassbar. I väntan på kusinbesöket följande dag tog vi en provianteringsrunda i byn och spelade sedan kort och spel med barnen i sittbrunnen hela kvällen. Morgonen därpå kom så äntligen kusinerna Jesper och Linn! Det blev en dag med en kortare seglingstur, fiske på piren, mycket lek och god mat innan vi alla ordnade sovplatser utan att det ens kändes trångt att vara åtta personer ombord.




Till Bornholm 9-11 juli

Vi vinkade av kusinerna, som for vidare hemåt, och gav oss av efter lunch och en extra glass till barnen från glassbaren. Vi såg Möns vita klippor i timmar när vi seglade ut på södra Östersjön, först i skymningen försvann de i horisonten. Barnen somnade in efter sagoläsning i förpiken. Efter någon timme för oss själva i sittbrunnen kröp Anette in för att sova och Björn tog första skiftet. Nu kom radarn verkligen väl till pass när de tätt trafikerade trafikzonerna skulle passeras i mörkret. Vid 3-tiden tog Anette över rodret och fick se en vacker soluppgång. Vid 6-tiden närmade vi oss Bornholm och mötte ett dussin fiskebåtar på väg ut. Björn väcktes och tillsammans la vi till vid kajen i Hasle. Vi var nöjda med vår första nattöverfart och hann till och med få oss en extra timmes sömn innan barnen ville ha frukost. Det visade sig sedan vara sillfestival i Hasle - en festivaldrottning skulle krönas, öltält och tivoli var på plats och till Rickards förtjusning även en helikopter som man fick titta närmare på.


Vi stannade en extra dag i Hassle för att röra lite på oss, proviantera och så hade vi hört att det dagen därpå skulle bli sydliga vindar runt 10-12 m/sek, vilket lät perfekt för överfarten till Sverige. Vi hittade ett rökeri under eftermiddagen där vi njöt av färsk fisk igen och god dansk öl för ickegravida.

Upp i Kalmarsund 12-15 juli

När vi tidigt på morgonen kastade loss märke Björn att något verkade fel med kylningen av motorn. Vi satte därför genuan direkt utanför hamnpiren och slog av motorn. Björn kröp ner i motorrummet, (jo, en vuxen man får lätt plats - det är enormt) men gav upp efter en kvart. Han misstänkte impellerfel, men kunde inte åtgärda det utan att bli sjösjuk, där båten krängde i dyningen. Vad göra? Återvända till hamnen och åtgärda eller fortsätta utan fungerande motor. Vi valde att fortsätta, vindarna var ju helt rätt och i värsta fall fick vi väl försök segla i hamn och bara slå på motorn för tilläggning - så verkar ju danskarna göra i var och varannan hamn!

Uppåt norra Bornholm vaknade barnen och vi åt frukost i sittbrunnen medan vi parerade mellan fiskenäten och på avstånd beskådade nordeuropas största borgruin Hammerhus; i morgonljuset hade den fått en vacker gloria runt sig. Vi fick en härlig seglingsdag uppåt Blekinge. Framåt eftermiddagen ringde vi till Kristianopel för att höra om vi kunde reservera en plats i marinan eftersom vi hade en dåligt fungerande motor, som vi ogärna ville starta i onödan. "Hamnkaptenen" bad oss ringa tillbaka när vi närmade oss, vilket vi några timmar senare gjorde. Han kom oss personligen till mötes i en charmig gammal  "dunk-dunkbåt"och drog oss in till en yttre bryggplats där vi kunde sidförtöja. Vilken fantastisk service - Kristianopel återvänder vi gärna till! Kristin och Rickard ville avsluta dagen med att ro jollen. Själva avslutade vi dagen med det kilo räkor vi "importerat" från Hasles rökeri.

Nästa dag fick pappa ägna förmiddagen åt motorfix, medan mamma tog med barnen på besök i den vackra gamla kyrkan. Vi flanerade mellan gränder och stockrosor innan vi sökte upp stranden för ett litet bad. Det blev nog en glass också, vi behövde ju ändå köpa mjölk och bröd. Under tiden hade Björn hittat felet - det var som väntat impellern och den var kraftigt deformerad! I reservkitet fanns en ny och framåt eftermiddagen, efter lunch och ännu en roddtur för barnen, var vi redo att kasta loss igen. Dåligt väder var på väg och alla rekommenderades att förtöja om på insidan bryggan, men vi ville vidare och gick mot Kalmar.

Vinden blev friskare under eftermiddagen och strax före regnet kom kunde vi sidförtöja utanför en stor motorbåt i Kalmar hamn. Det blev två dygn inblåsta i hamn. Flera båtar kom in efter oss, och i den redan fulla hamnen blev det nu många båtar i bredd. Andra dygnet upplevde vi ett häftigt fenomen. Regnet piskade och vi hade vindar in i fören på stadigt 13-14 m/sek. Plötsligt blev det helt lugnt och vi med flera stack förundrade upp våra huvuden ur luckan för att se om ovädret var över. Nej, nu vände vinden 180 grader och några minuter senare blåste det lika mycket igen, men nu in från aktern. Vi låg väl förtöjda i den stora motorbåten, men det blev för många båta några svettiga minuter, när båtar började glida mot varandra i flera led. Vi fendrade om och hjälpte till så gott vi kunde med att hantlanga tampar mellan andra båtar.

Från Kalmarsund till hemmahamn15-23 juli

När vi lämnade Kalmar hade vi fina sydvindar från ölandsbron upp till Blå Jungfrun. När vi passerade utanför Oskarshamn upplevde vi våra största vågor hittills. Vi surfade delvis på dem men fick också känna på havets kraft. När vi gick in i farleden såg vi en jolle driva några hundra meter bort. Vi övervägde om vi skulle kunna bärga den, men bedömde att det skulle ta minst en halvtimme innan den drev över grunden och möjligtvis kom inåt farleden till. Nej, den fick nästa passerande båt bärga... - hade vi då vetat att vi fyra timmar senare skulle ankra upp vid en ö bredvid en annan segelbåt som under dagen förlorat sin jolle hade vi nog ansträngt oss mer. Vi har i efterhand grämt oss åt att vi inte bärgade jollen eller ropade upp på VHF:en. Det är ju sådant man gör på sjön. Vid tillfället blåste det 15-17m/s, men ändå.




Den sista veckan seglade vi uppåt "E4:an" genom S:t Annas, Gryts och Stockholm skärgårdar. Vi seglade, paddlade jolle, badade och ägnade kvällarna åt fiske (det nappade  dock inget vidare). Sista helgen fick vi t.o.m. finfint väder. Och vilken fantastisk båt - vi vill bara segla vidare!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar