Medan Anette och barnen tog bilen till Västkusten för påskfirande med syskon och morföräldrar trotsade Björn snöovädret och for till båten istället. Tillsammans med sin mycket hjälpsamme far, Anders, blev den nya plottern och AIS:en nästan färdigmonterad. Mycket tid gick åt till planering och utförandet av kabeldragning. Den befintliga kabeldragningen från Rassy är otroligt välordnad, prydlig och snillrikt uträknad. Som lekman får man verkligen anstränga sig för att hålla samma nivå. Det blev till att lära känna varenda skrymsle av båtens inre. Samtidigt som vi drog kablar planerade vi för anslutning av de nyinköpta solcellerna. Efter nästan ett år av funderingar, vridande och vändande på placering, modell, effekt, m.m. har vi nu valt en lösning med två flexibla tunnfilmspaneler på 32 watt vardera som hängs i mantåget. Vi tror och hoppas på solreflektion på den panel som är mest i skugga. En väl tilltagen regulator från Mastervolt ska se till att inte batterierna överladdas. Kvällarna med syskon och farföräldrar i stugan på Gräsö bjöd på belöningar i form av alfapet, bastu och familjemiddagar. Gissa vem som vann mest...
Senaste veckan har handlat mycket om VHF:en och AIS:en. Björn skrev (äntligen) sitt SCR-prov (VHF-cert) i veckan, så nu kan vi båda använda radioutrustningen ombord... Vi har också införskaffat en handhållen VHF att ha som reserv eller från sittbrunnen. Den har ATIS- funktion också, tydligen ett måste för inre farvatten har vi läst, då DSC inte får användas på kanalerna. (Det där får vi lära oss mer om under resans gång!) Ett tidsmässigt bakslag för oss var att VHF:en var programmerad på förre ägarens MMSI-nummer, så den behöver nu monteras ur båten, skickas till Göteborg för omprogrammering, och sedan monteras dit igen. Vi borde förstås tagit tag i detta tidigare. Bättre besked är att Post- och telestyrelsen har varit supersnabba med tillståndshanteringen, så nu är VHF-tillståndet kompletterat med ett AIS-tillstånd också. AIS:en skulle förresten också programmeras, så den fick monteras ner och följa med hem igen. Efter några kvällstimmar vid datorn och ännu en helg med snö och kuling för Björn och Anders på båten, är den dock åter på plats, förhoppningsvis ska allt fungera nu. Ska det vara sådant här väder nu??? Vi måste ju måla botten snart!
Vi sitter nu med tre kvällar kvar till det stundande Kanalintyget (CEVNI-testet) och försöker memorera alla ljud- och ljussignaler. "Tre svarta klot i triangel - håll minst 1000 m avstånd!" Hur stor är chansen att man möter en minsvepare i kanalen...? Skälet till att vi vill klämma in ett kanalintyg dessa hektiska veckor är att vi, trots att vi ska gå "utsidan", planerar att gå en del av Staande Mast route i Holland.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar