I Coruna fick vi ta avsked till
farfar Anders, som nu återvände hem till Sverige. Vi var glada för att han hade
velat segla med oss i drygt två veckor och för att han ville dela vakterna med
oss över Biscaya! Innan han flög hem, så gladde han barnbarnen lite extra genom
att pumpa upp gummijollen med dem och ta dem på en lång jolletur i hela hamnen.
En annan dag gick åt till att
mäta, beställa, hämta ut och installera ett nytt startbatteri. Det gick nästan
två dagar till gasolen. Björn la nästan en dag på att försöka få vår svenska
gasolflaska påfylld, vilket trots gasolbolagets idoga försök misslyckades.
Gasbolaget hade ett 20-tal kopplingar, men ingen visade sig passa den svenska
modellen. Som ”plåster på såren” fick Björn skjuts tillbaka till marinan i José
Ignatios, ägaren till gasbolagets, cabriolet. José var mycket sympatisk och Björn
och José hann samtala om europeisk skuldkris och olika smultronställen i
Medelhavet medan han visade var klädkedjan Zara’s ägare bodde, samt inflikade att
en av Sydamerikas mest förmögna personer (genom läkemedel) hade fyra stora
segelbåtar i Spanien, varav den i La Coruna hade en masthöjd på 45 meter. Den
stack verkligen upp över de andra i hamnen. . När det nu inte gick att fylla
vår tomma flaska vandrade Björn åter på en gasutflykt och kom denna dag
tillbaka med två nya campinggazflaskor. (Campingaz är en gasolflaska med butan,
som kan köpas/bytas i de flesta europeiska länder. Man behöver komplettera med
en annan regulator än den vi har i Sverige, campinggazflaskorna har ingen egen
på-/avstängningsventil).
Därtill hade marinan de här
dagarna extra aktiviteter med segeltävling, triathlon- och simtävlingar i
marinan och barnen kunde roa sig lite extra i den uppblåsta hoppborgen m.m.
Marinans stora torgliknande ytor var också utmärkta för sparkcykel, så Kristin
och Rickard fick sparka runt så mycket de orkade.
I Coruna Marina träffade vi även
Roland och Vicki på HR 43:an Bella Luna.
De hade startat från Västkusten ett par veckor före vår avfärd, men tvingats
till två ofrivilliga veckor i Plymouth pga motortrubbel. Det blev en trevlig
kväll i Bella Lunas sittbrunn. Både Roland och Vicki har arbetat på Hallberg
Rassy, så vi lyssnade och lärde en hel del.
De Biscayaseglare som kom in till
La Coruna dessa dagar hade nästan samtliga fått gå för motor största delen av
resan 300-400 sjömil. Vi träffade också ägaren till en irländsk båt som lidit
mastbrott på Biscaya två veckor innan vi kom in. Vad vi förstod var vi en av de
första båtarna som kommit över från Falmouth efter honom. Vi hade verkligen
hittat början på en väderlucka och haft tur med att få vind under överfarten.
Sista dagen laddade vi för
kommande resa utmed dödens kust – La costa del muerta. Vi fyllde vatten,
stuvade, städade och skrubbade båten invändigt och utvändigt. Vi hoppas på
lagom vindar ner mot de olika ”rias”(vikar/bukter) som vi planerar att
tillbringa någon vecka eller två i för sol och bad med barnen innan vi styr mot
Portugal.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar