Broöppning till Lagos marina. |
Under våra elva nätter på
Algarvekusten blev det fyra på svaj och därtill en vecka i Lagos fina marina. Marinan
ligger innanför en öppningsbar gångbro och Lagos erbjuder allt en
semesterfirare behöver i form av fantastiska stränder, pooler, affärer och
restauranger - och hamnavgiften var satt därefter! Många långseglare väljer att
lämna eller lägga upp båten för vintern i den fina hamnmiljön och det behagliga
vinterklimat som marinan i Lagos erbjuder, så även våra seglingsvänner Gunter
och Monika, vilka vi nu tog avsked av.
Björns morfar gick bort när vi var på Biscaya och Björn tog därför flyget hem till Sverige under några dagar för att vara med på begravningen. Under tiden var Anette och barnen kvar på Grace. Skolorna drog i gång hemma i Sverige denna vecka och även vi drog igång med mer läsning och skola ombord. Med Björn väl tillbaka ombord lämnade vi värmen i Lagos marina och seglade någon timme till Portomao, en jättefin stad med en härlig svajplats innanför hamnpiren bredvid marinan. Vi stannade där två dagar och badade på den fina stranden och på sent på kvällen njöt vi från sittbrunnen av den jazzmusik som spelades inne på restaurangen.
Därefter seglade vi de 35 sjömilen
till Cabo de Santa Maria utanför Faro. Vid Cabo de Santa Maria har naturen
skapat ett naturligt grunt innanhav, ett lagunliknande träsklandskap med ett rikt
fågelliv. Björn hade sett båtarna som låg och svajade därinne när han flög hem
från Faros flygplats, som ligger precis innanför.
Själva inloppet till träsklagunen
var lite speciellt och vi bad barnen sätta sig ordentligt ner i sittbrunnen när
vi närmade oss mynningen. När tidvattnet och den utgående strömmen möter
havsvågorna bildades korta vågberg och ett strömlandskap några hundra meter ut
i havet. Vi kände igen fenomenet från England med ”race”. Motorn gick på
högvarv, ca 2400 varv när vi koncentrerat pressade oss in mellan pirarna.
Strömmen tryckte båten ömsom till vänster och till höger och vår fart var som
lägst bara drygt 2 knop över grund. Motströmmen låg då uppskattningsvis på över
fyra knop. Normalt kör vi motorn på 1400-1750 varv. Med överväxeln på vår
Goripropeller gör vi nästan 7 knop och med lågväxeln (som är lämplig vid hård
ström och eller stora vågor) ca: 6 knop. Bränsleförbrukningen är
uppskattningsvis tre liter diesel i timmen.
Med en stadig middag i magen
vinkade barnen ett dygn senare adjö till vår brittiska kompisbåt Staffa och till
träsktrollen ”Shreck och Fiona” och styrde ut mot havet igen vid 20-tiden. Vi
hade bestämt oss för att nattsegla de närmare 80 sjömilen till Cadiz. När vi nu
lämnade lagunen hade vi strömmen med oss och vi forsade ut i strömvirvlarna i
över 8 knop. Barnen fick stanna uppe så länge de orkade i sittbrunnen. Det var
fullmåne och månens sken glittrande som kvicksilver på havsytan, otroligt
vackert! I horisonten skymtade vi ljusen från fiskebåtar längre ut och bakom
oss lyste stadsljusen från Faro. Med ficklampa högläste vi ur boken
”Sandvargen” för barnen, vilka först vid midnatt kröp ner och somnade i aktern.
Nu har vi nått Andalusien och har inte långt
kvar till Medelhavet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar