lördag 16 mars 2013

Luftning av dieselmotor - eller: Pumpa, pumpa, pumpa...

Nytt bränsleförfilter på plats.
I förberedelserna inför vår fortsatta segling har vi servat  motorn, vår Volvo Penta D2-55. Björn bytte i november bränsle- och oljefilter samt oljan. I helgen skulle vi också byta bränsleförfilter, ett extrafilter som tar bort eventuella föroreningar i dieseln. Filter och packningar hade vi med från Sverige så efter lunch var det så bara att montera av det gamla filtret, sätta dit det nya, lufta bränslesystemet (dvs tömma det på luft) och så skulle motorn starta snällt igen... trodde vi!
Så gick det i själva verket inte till. Bytet av filter och packningar gick problemfritt. Björn följde sedan instruktionsbokens tydliga anvisningar gällande luftning:

1) Öppna luftningsskruven tre varv. 
2) Pumpa fram bränsle med handpumpen tills bränsle utan luftbubblor kommer fram. Skruva åt luftningsskruven successivt medan du pumpar. 
3) Starta motorn och kontrollera att inget läckage förekommer.

När Björn enligt punkt nr.2 pumpat i en dryg timme, och de enda bubblor som då kunde skönjas var de skavsår som började uppträda på Björns tumme, så hade humöret i motorrummet sjunkit en aning. Vi försökte  resultatlöst att få igång flödet genom att köra motorn på de sista lilla bränslet som fanns kvar i kanalerna. Vid midnatt avbröts pumpandet och felsökandet.

Dagen därpå fortsatte detektivarbetet. Ett antal teorier prövades och avfärdades: var det fel på handpumpen, var det stopp i rören eller vad var det egentligen som var fel? Vi sökte på Internet, konsulterade farfar Anders, Andreas på s/y Limlight kom förbi. Till slut fanns bara en mycket enkel arbetshypotes kvar: pumpa, pumpa, pumpa... 

Pump med transparent slang.
Björn kom fram till att den lilla handpumpen som sitter på motorn var för klen och att så fort skeppshandeln öppnade dagen därpå så skulle en sådan pump som sitter mellan trycktank och motor på en utombordare införskaffas och tillfälligt placeras mellan bränsleförfiltret och handpumpen. Sagt och gjort, pumpen monterades tillsammans med en transparent slangstump, och efter bara en liten stunds pumpade så började det äntligen synas diesel i slangen. -Vilken lättnad!  När så Anette vred om tändningen så startade motorn direkt! Pumpen och den genomskinliga slangstumpen monterades av och nu fungerar allt som det ska igen.

Luftningspumpen. Bollpumpen monteras efter svarta slangen
Dock förstår vi fortfarande inte fullt ut varför det inte fungerade trots att vi följde instruktionsboken till punkt och pricka. Det föreföll som om luften rörde sig bak och fram genom luftningsskruven då vi pumpade med handpumpen och som om trycket föll var gång skruven öppnades. 

2 kommentarer:

  1. På min gamla MD11 har handpumpning aldrig fungerat. Motorn ska stå i ett visst läge enl instruktionsbok. Vad nu detta är. Däremot har denalltid snällt tuffat igång när man kör startmotorn en stund efter luftning

    SvaraRadera
  2. Hej Bo,

    Även vår motor ska stå i ett visst läge som inte var alldeles lätt att hitta. Jag vågade inte köra startmotorn allför länge, har för mig att man på så viss kan få in sjövatten i motorn via avgassystemet?

    /Björn

    SvaraRadera