Den 12 september vid lunch
stävade vi ut från La Linea, där vi trivts mycket bra. På bryggan vinkade våra
franska kompisar på båten ”Elsouerte” av oss och vi önskade varandra: ”Bon
voyage!” Vi hade från dem fått ett sjökortsprogram till datorn, kallat Open CPN.
Programmet kändes omedelbart mycket användbart och då Björn även kunde koppla
in AIS:en i datorn, samt plugga in en kontakt vid navbordet som kallas PC-interface,
och då få upp GPS, logg, lod och vindmätare på skärmen, då lyste det i Björns
ögon!
Det kändes dock skönt att komma ut
på böljan igen efter fyra dagar i hamn. Tempraturen låg på över 30 grader på
dagarna, det fläktade inte mycket i hamnen och barnen hade nattetid blivit rätt
myggbitna. Vi hade också blivit kvar en extra dag i hamn för att invänta en matleverans.
Sedan vi kom till La Coruna dricker vi bara flaskvatten eftersom det är osäkert
vilken kvalitet och smak ”bryggvattnet” har. Det blir således en del vatten att
släpa hem från affärerna, och i hamnar som La Linea, där det finns möjlighet
att få maten hemkörd för några få euro, så passar vi på att storhandla.
Från La Linea tog det bara tre
minuter till dess att vi passerade flygplatsen och gick in för bunkring av
billig diesel. Det blev till att snabbt byta gästflagga. När vi låg vid
tankbryggan gick ett plan in för landning alldeles över det vatten vi nyss
passerat. Undrar hur det hade känts om vi kommit någon minut senare? När det
gäller drivmedel så valde vi att göra som de flesta andra, d v s att passa på
att fylla tanken i Gibraltar. Vi hade därför inte tankat någon gång i Portugal.
Europa point och Gibraltarklippan. |
Vi hade innan vi kastat loss från
Gibraltar bestämt oss för att passera den spanska solkusten ganska kvickt, då
vi besökt den landvägen vid tidigare tillfällen och eftersom vi misstänkte att
hamnavgifterna skulle vara höga i de exklusiva marinorna. Vår plan var att
segla fram till eftermiddagen dagen därpå, då vinden enligt prognosen skulle
bli frisk och vi skulle få motvind. När solen dalade närmade vi oss Fuengirola
och hela kuststräckan upp mot Malaga badade i städernas ljus. Vi höll oss fyra-fem
sjömil från kusten och seglingen flöt på fint.
När vi tände lanternorna märkte vi att styrbordslanternan inte lyste. Det verkade vara något glapp. Björn mekade någon halvtimme i mörkret med pannlampa och fick så igång den igen. Han hade precis kommit in i båten igen, när vi hörde ett
meddelande över VHF:en, vilket fångade vår uppmärksamhet: Kustbevakningen verkade
vilja få kontakt med någon båt. ”This is Coastguard calling yacht going 1,1
knots at 363640N, 004060W” Meddelandet upprepas flera gånger, så Björn försökte
skriva ned positionen som angavs. (Inte så lätt då det inte direkt var
radiotystnad ombord! Barnen småsjöng, Anette var i telefon med sin bror därhemma
och Ingrid var ledsen…) ”Men! Det är ju vår position?!? Är det oss de ropar på???”
Björn svarade på VHF:en: ”This is swedish sailing yacht Grace på positionen. Försökte
ni kontakta oss?!?” En kort stund var förvirringen total hos oss, men som det
verkade, även hos kustbevakningen som svarade! Det visade sig att det var den algeriska(!)
kustbevakningen och att de sökte båten på 363640N, 000406W. Vi hade
tagit fel på en siffra! Hur som helst redde situationen ganska snabbt upp sig. Uppenbarligen
har Algeriets kustbevakning bra räckvidd eftersom det var 130 sjömil till den algeriska
gränsen och ca 245 sjömil till den efterfrågade positionen.
Vid midnatt tog Anette över
rodret i sällskap med Ingrid som sov gott på durken i sittbrunnen och Björn
gick och la sig. Efter en halvtimme skymtades sökande strålkastarljus i vattnet
ett par sjömil framför Grace, men inga lanternor. Anette satte på radarn för
att försöka lokalisera vad som låg framför oss och vad det var de sökte efter.
Ungefär samtidigt började någon gnägga som en häst på VHF:en. Gnäggningarna
återkom med ojämna mellanrum mellan andra VHF-meddelanden och samtidigt sökte
sig ljuskäglorna från strålkastarna mot vår båt. – Vad pågår där ute i
mörkret??? Anettes fantasi skenade iväg
och började tänka på drog- och människosmuggling. Och varför lyser de mot oss?
Och varför hade båten inga lanternor? Bäst att väcka Björn. Björn kunde då
lugna Anette med att gnäggningarna säkert bara var missbruk av VHF:en från
någon störd person. Andra seglare hade berättat om sådant. Varför de sökte med
strålkastarna mot oss var mer oklart, men snart hade vi seglat förbi och Anette
kände sig bättre till mods. Anette stängde till slut av VHF:en, dels för att
den väckte Ingrid, dels för att gnäggen gav en rätt obehaglig känsla på natten
på ett mörkt hav. Det är verkligen trist att ett så bra hjälpmedel missbrukas,
vilket i slutänden påverkar säkerheten till sjöss! (Vi läste någon vecka senare
att strålkastarljus kan locka till sig fisk. Det var nog helt enkelt bara en
liten båt (utan lanternor!)som var ute och nattfiskade.)
Vid halvfyratiden på morgonen tog
Björn över rodret igen. Rätt snart kom ett AIS-meddelande upp på plottern. Ett ekivokt
nonsensmeddelande från ett fartyg på den nordafrikanska kusten. Det här är rejält
störande då denna typ av meddelande lägger sig främst på plottern och inte
försvinner av sig själv. Man måste trycka på knapparna flera gånger för att få
bort meddelandet. Skulle man t.ex. vara mitt uppe i en navigationssituation som
kräver ens fulla uppmärksamhet så det här inte alls bra! Det här är andra
tillfället vi ser tekniken missbrukas med nonsensmeddelanden. I Portugal
däremot var det en segelbåt som också skickade meddelande på detta sätt. De
skrev dock vilka de var, var de låg och att de bad tusen gånger om ursäkt för
eventuella obehag. De skev att de hade tänkt kunna använda tekniken vid en
eventuell nödsituation. I Portugal skickade även en segelklubb ett meddelande
på detta sätt där de meddelade tidpunkt och koordinaterna för en kommande
regatta. Innan vi fått dessa meddelanden hade vi ingen aning om att AIS-tekniken
kunde utnyttjas på detta sätt. Som liknelse skulle man kunna använda en
mobiltelefon som ohämmat och gratis skickar ett mass-SMS till alla mobiltelefoner
inom en viss radie och så vill ju ingen ha det! Här kommer det på sikt krävas
någon form av reglering!
-Jaa, det blev verkligen en udda
natt till sjöss!
Bläckfiskspaning i Marina del Este. |
Fler förslag på tillagning av
tonfisk efterfrågas! Vi hoppas på ny
fiskelycka.
Vattnet i Medelhavet är klarare
än de vatten vi hittills seglat i. Det beror antagligen främst på avsaknaden av
tidvattnet. I Marina del Estes hamn såg
Kristin en bläckfisk som vi alla förvånades av hur stor den var: huvudet var nästan
stort som en handboll, ögonen stora som människoögon och armarna såg ut att var
halvmeterlånga. Den rörde sig då och då med förbluffande hastighet längs
botten. På väg till den lokala stranden
såg vi en sportfiskare just fiska upp en något mindre bläckfisk; fascinerande
företeelser för oss nordbor. På stranden
byggde Kristin och Rickard i sedvanlig ordning sandslott med fördämningar och Ingrid
som tycks vara nästan orädd för vatten njöt av att krypa runt i strandbrinken
och skrattade högt när vågorna bröt över hennes ben.
Följande dag gjorde vi i ett nytt
försök till fiske utan att få ett napp. Vi hade ställt in oss på att gå till
Motril bara 10 sjömil bort och låg därför kvar i hamnen och hade skola ombord
och båtfix hela förmiddagen. Vädret var underbart med ca 30 grader i luften och
det var mycket lätta vindar. När vi vid femtiden gick in i hamnen i Motril och
ropade upp marinan på VHF:en möttes vi för första gången på vår resa av
beskedet att hamnen var full! Ingen
vilja fanns att hjälpa oss. I andra överfulla marinor har man alltid hittat
lösningar och packat hur många lager av båtar på varandra som helst. Humöret på
Björn var inte på topp när vi med gasen i botten gick ut ur hamnen. Vi var ovana vid motgångar, hungriga, lite
soltrötta och lilla Ingrid hade under dagen blivit förkyld och fått feber. Det
var bara att bita i det sura äpplet och göra de 35 sjömilen till närmaste hamn
österut som hette Almerimar. Att gå tillbaka till förra hamnen kändes inte som
ett alternativ. Vi ringde för säkerhets skull marinan i Almerimar och
försäkrade oss om att de hade plats för oss och sa att vi skulle komma in
framåt midnatt. Svaret från marinan var mycket positivt, de hade platser och
bemanning dygnet runt. Humöret steg vartefter ombord, havet låg platt, det var
vindstilla och vi hade någon knops medström. När vi strax före elva på kvällen gled
in i Almerimars läckra marina var humöret åter på topp igen. Vi njöt av att
komma in i hamnen som delvis var upplyst av intilliggande restauranger varifrån
det kom ett muntert sorl. Almerimar är
en hamn där många övervintrar och där klimatet är behagligt året runt. Vi
stannade två nätter och lät barnen bada och leka länge på den fina stranden.
Sedan satte vi kurs för att runda Cabo de Gata och komma upp till Costa Blanca.
Rickard ritar på sin favoritplats - på ruffluckan under sprayhooden. |
Frost på gräsmattan i morse och idag ska vi ta upp båten för vintern....
SvaraRadera30 grader skulle sitta fint!
Hej! Roligt att läsa om er seglats & att ni verkar trivas med långseglarlivet. Tonfiskrecept...jag brukar marinera i lime, chili & vitlök och sedan grilla den lätt. Har ni grill ombord? Kanske inte så barnvänligt men gott för vuxna. Om jag förstått det rätt fyller du Björn år i dag. Stort grattis! Hälsningar Gunilla & Eilert
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
RaderaHej Eilert och Gunilla!
RaderaVi trivs verkligen med livet ombord! Att genomföra den här resan är ett av de bästa beslut vi tagit!
Receptet låter supergott, tack!
Vi har en liten grill från Clas Ohlson ombord som vi dock ännu inte nyttjat. Har ibland sneglat på båtgrannars grillar som är fast monterade på pushpit. Somliga med gas medan andra grillar med kol. Ibland blir man lite sugen på ngt dylikt, särskilt om fiskelyckan fortsätter!
Tack för gratulationerna!
Hälsningar,
/Björn