söndag 8 juli 2012

Över Engelska kanalen

Vi slussade ut ur Oostende när slussen öppnade kl. 9 på morgonen, efter två timmars serviceuppehåll. Två, tre meter ner väntade nästa seglingsetapp, och denna dag stävade vi mot Dunkerque. Vi funderade på en längre etapp till Calais, men kände efter de 26 sjömilen till Dunkerque att det kunde räcka. Seglingen var bekväm för alla ombord, då vi trots sydvästlig kryssbog, hade våglä av land. Det var många segelbåtar ute denna soldisiga dag och utöver dem höll vi också koll på alla de sandrev som löper utmed kusten i öst-västlig riktning mellan Belgien och Frankrike.
Dunkerque är en industristad, och det luktade lätt av sulfat i hamninloppet. Fritidsbåtar fick bara befinna sig utmed den östra piren, den västra var avsedd för fartygstrafik. Vi fick en långsidesplats mellan några holländska båtar och här var tidvattnet riktigt markant, 5-6 meter och det känns ännu ovant och lite märkligt. Bryggorna är flytbryggor som höjs och sänks utmed halvmetertjocka pålar. Vid lågvatten sticker pålarna 8-10 meter upp i luften, vid högvatten bara 2-4.

Vi tog en stadsrunda och hade turen att vandra in i en pågående seglingstävling med tillhörande jippo på land, där Kristin och Rickard fick testa hur det känns att segla lazerjolle, samt köra minisegelbåtar. Det tyckte de var superkul. Den kvällen njöt vi av baguetter fyllda med goda ostar.

Följande dag blev vi lite sena i starten. För att fånga den optimala tidvattenströmmen västerut skulle man starta strax före 7, vi kom iväg först vid 8 och hade ännu inte helt bestämt oss för om vi skulle följa den franska kusten till Boulogne sur Mer eller gå över till Dover. Den franska hamnkaptenen hade rekommenderat det förstnämnda alternativet, då fartygstrafiken i sundet mellan Dover-Calais är väldigt intensiv. Vid den gula pricken ”Dyck” utanför Calais bestämde vi oss för gå mot Dover. Sikten var acceptabel och med sydvästen skulle vi få en halvvind till Dover, men rak kryssbog mestadels till Boulogne sur Mer. Fartygstrafiken var glesare än vi hade förväntat oss och med AIS:en kunde vi på skärmen följa fartygstrafiken och hålla undan när vi passerade trafikzonerna.
Mitt i kanalen tittade vi på varandra; hur coolt är det inte att sitta här mellan färjor och fartyg i egen liten båt på väg mellan Dover-Calais. Vi gjorde en 5-6 knop och humöret var mycket gott. Någon halvtimme senare var stämningen ombord en annan. Sjön hade vuxit till sig något och regn och dis gjorde att sikten försämrades, men framför allt kände nu hela besättningen av de lite stötiga vågor som kom från alla håll – vind, ström och framför allt fartygssvall.

Det var att skönt när vi började skönja Dovers vita klippor och ännu skönare när vi på VHF:en fick klartecken att vi var välkomna in i Dover hamn. (Dovers hamn är mycket trafikerad och man måste ropa upp Dover port control på VHF:en för att överhuvudtaget få komma in i hamnen, men också Dover marina för att få en plats). Överfarten är inte längre än att gå från Stockholms skärgård till Åland (ca 15- 20 nm), men sundet är faktiskt ett av världens mest trafikerade.
Vi firade överfarten genom att sätta i oss en hel låda med brownies och därefter besöka stadens (enligt hamnkontoret) bästa fish and chips-restaurang. Det är fascinerande och härligt hur barnen och vi efter 5-10 minuter i hamn blir pratglada och närmast uppspelta när sjösjuka släpper och vi kan lämna koncentration och anspänning bakom oss. Under kvällen promenerade vi längs med strandpromenad. Två statyer markerar start eller målgång för de som simmar över sundet – vilken prestation är inte det!

6 kommentarer:

  1. Hej på er alla, även om jag bara känner Anette!
    Det är en riktig högtidsstund att få läsa er blogg. Jag kan tänka mig hur liten man känner sig i Engelska kanalen. Flera platser ni besöker, känner jag igen även om jag bara besökt dem från landbacken. Vilken tid det tar för kommentarerna att bli publicerade. Det jag skrev för 2 veckor sedan har nyss dykt upp :-)
    Ha en fortsatt trevlig resa och som sagt: Njuuuut!
    Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kerstin,

      Tack för din uppmuntran! Vi njuter även om vinden envist kommer från sydväst, dvs nästan ständig motvind. Vi borde egentligen ha kommit längre tycker vi men c'est la vie.
      Kommentarerna publiceras efter hand då vi får uppkoppling. I England ingår ej gratis internet i hamnavgiften till skillnad från tidigare länder. Vi letar upp nätverk på pubar och caféer.

      Radera
  2. Då borde pappa Anders dyka upp snart, hälsa honom /Bosse K
    PS. Fish and chips på restaurang.? Har dom slut på tidningspappret?

    SvaraRadera
  3. Ni såg på varann när ni närmade er land för att citera Style.
    Fantastiskt fina vita klippor i Dover.
    Kul att läsa bloggen och era upplevelser i vida världen.

    Må gott hälsar Peter i Uppsala

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Peter,

      Tack för hälsningen!
      Det var lätt att börja nynna just den låten. Vi mindes inte mycket mer än just refrängen men så kan det vara. Och Ja, klipporna vid Dover var faktiskt vitare än vi hade föreställt oss när vi väl fick se dem i diset!
      Må så gott du också och hälsa the Mrs.!

      Radera
  4. Hej Bosse,

    Vad kul att höra ifrån dig!
    Nu har farfar Anders mycket riktigt anslutit sedan några dagar. Han hälsar så mycket tillbaka!

    Numera säljs fish and chips utan tidningspapper så det gick vi miste om. Annat var det kanske i Brighton på 60-talet för ett gäng nybakade studenter har vi hört. Campa på golfbana, ehhh???

    SvaraRadera