|
Yarmouth marina, Isle of Wight |
Under vår vistelse på Isle of
Wight fattade vi beslut om den fortsatta färden. Vår initiala plan, till vilken
vi också förberett oss med papperssjökort, var att åter gå över engelska
kanalen ner till Cherbourg, sedan besöka kanalöarna och slutligen följa Bretagnes
kust ner till Brest. Men de friska sydvästvindarna och det ständiga regnandet
gjorde oss tveksamma. Vi beslöt att följa den engelska kusten en bit till för
att se om vi kunde få bättre väderutsikter för överfarten längre västerut.
|
Muntra miner |
Vi fick en fin segling från ”The
Needles” och solen var framme hela morgonen J.
Vid 10-tiden såg himlen dock lika gråsvart ut som vanligt och 6 x regnställ
kläddes på besättningen. Vi kryssade så hela dagen i vätan, men seglen stod
fint och det var en behaglig resa för barnen. På avstånd hördes tungt artelleri
dundra över eller mellan uddarna söder om Swanage och sjökortet visade att vi
var i ”submarine and firing practice area”. Någon timme senare såg vi en av den engelska marinens fartyg lägga sig
intill och vad det verkade samtala med en segelbåt framför oss. Skulle även vi
få besök? Jodå, de körde även upp till oss och ropade att en militärövning
snart skulle inledas och vi ombads därför ändra vår kurs till 30 grader mer sydligt
och köra så i tre sjömil. I leden in mot staden blev vi ännu en gång ifattkörda,
denna gång av en lotsbåt, vilken ville att vi skulle ändra kurs så att en
bogserbåt kunde bogsera in ett fraktfartyg i hamnen. Vi bytte kurs en stund
tills de passerat och kunde sedan i fullkomligt hällregn långsidesförtöja i
Weymouth. Vi var lite förvånade att varken militärfartyget eller lotsbåten
ropat upp oss på VHF:en. Militären ville förstås vara lite hemliga. De hade för
övrigt ett sjå att hålla alla fritidsbåtar ur övningsområdet; vi var inte
ensamma därute.
Alldeles söder om Weymouth ligger Portland Harbour, en toppmodern
marina vi gärna hade gått till , men där var hamnen avstängd i väntan på
OS-seglingarna, som skulle ta sin början där några dagar senare. Vi stannade två
nätter i Weymouth; värmaren fick jobba och torka blöta kläder nere i kajutan,
medan vi satt och myste med kortlek och böcker under sittbrunnstältet.
Weymouth var en charmig stad med en vacker
strand; en riktig badort, full av tonåringar på språkresa och turistande
familjer. Medan Björn och Anders fick en
mindre mysig förmiddag då de bytte packningar och slangar på toaletten för att få
stopp på det irriterande läckaget, tog Anette barnen på en shoppingrunda. Överallt
skyltade de med roliga strandleksaker som Kristin och Rickard ville titta
närmare på. Annars verkade det som att hela staden förberedde sig för
OS-evenemangen och på morgonen passerade huvudsponsorernas musikbussar och
OS-facklan hamnen, eskorterade av ett tiotal MC-poliser. Hamnavgiften var för
oss 28 pund/natt, men fyra dagar senare skulle det ha kostat drygt 200 pund/natt
att få en plats i hamnen – bästa att segla vidare.
Tidvattnenströmmarna den 14 juli
utmed Portland och över Lyme Bay var som mest gynsamma om man startade vid femtiden på morgonen. Barnen väcktes och
kläddes och fick sedan krypa till kojs igen för att sova vidare medan vi
kastade loss. (Vanligen brukar Rickard välja att sova i akterkabinen, medan
Kristin hellre vill sova ute i sittbrunnen. Ingrid brukar få sova i mammas knä
eller på durken bredvid Kristin.) Vi var tre båtar som denna morgon gick
västerut tillsammans. I morgonljuset passerade vi de tre långa pirar som
skyddar Portland harbour. Ett av marinens fartyg låg och bevakade inloppet.
Efter någon timmes motorgång
närmade vi oss udden med fyren Bill of Portland. Det var spännande då sjön
började bygga upp i stäven och vi såg våra "segelkompisar" försvinna
i vågdalarna för att synas igen på toppen av nästa våg. Sjökortet visar på
"race" och strömvirvlar ett par sjömil utanför udden. Race innebär
att vågorna kan börja bryta över när ström möter starkare vind och i vindar
över 6 beaufort (över 11 m/sek) börjar de bli farliga för fritidsbåtar som är
något mindre än vår. Nu blåste det fyra till
fem beaufort. Vi hade fått råd av andra i hamnen och också läst att
racen var mindre nära land, så vi följde kusten på några hundra meters avstånd.
Vågor slog över stäven och hundratals liter vatten rusade över däcket där vi
gungade fram. Vi var glada över vår fasta vindruta à la Hallberg Rassy. Efter någon
timme var Portlands udde passerad och vågorna tonade ut över Lyme Bay.
Skeppar'n höll humöret uppe på övriga ombord i regnet genom att komma på
ständigt nya fraser och dialekter med "Lyme Regis" (en ort på
sjökortet) och snart var alla ombord, speciellt barnen, igång med ordvitseri.
Barnens favoriter är att hitta på olika varianter av: "Alla barnen fick
dricka ur en mugg förutom Klas, för han fick dricka ur ett glas". De kan
enkelt komma på en ny i minuten.
|
The Golden Hind, Brixham |
Mot eftermiddagen klarnade det
faktiskt upp några timmar och nu handlade resan ombord om pirater. I valet
mellan Torquay eller Brixham som natthamn valde vi att gå till Brixham och där
titta på replikan av Sir Francis Drakes piratskepp "The Golden Hind".
Brixham var en rar liten stad. Marinan var fin men dyr, 37 pund, och som
vanligt här i England fanns det ingen Wi-fi i hamnen. Vi lagade middag och tog
en kvällspromenad runt i staden och somnade sedan gott efter 14 timmar till
sjöss.
|
Brixhams inlopp |
Nästa morgon tog gasolen slut när
vi skulle koka vårt morgonte. Tursamt nog kunde vi byta till en ny gasoltub i
hamnen. Därpå kastade vi loss och siktade på en lång dags seglats mot Falmouth.
Det var otroligt vackert att gå ur Torquay bay och runda bergsklipporna vid
Berry head. Många stod och fiskade utmed klipporna. Anders hade läst att
klipporna förr var fulla med pilgrimsfalkar, men att dessa närmast hade
utrotats under andra världskriget, så att de inte skulle ta de brevduvor som
skickades iväg med hemliga meddelanden mellan England och Frankrike.
Vi satte segel och laddade för
att även denna dag runda en udde full med race, udden vid ”Start Point”. Barnen
som under resans första timme suttit i förpiken och byggt Lego fick nu komma
upp i sittbrunnen. Ännu en timme gungade vi nu fram medan stäven dök i vågorna
som slog upp över förseglet. Vinden låg mellan 8-14m/s. Kristin skötte kameran och försökte filma gunget
och känslan, medan hon höll fast sig med den andra handen.
|
Race utanför Start Point |
Vi gjorde ett långt
slag ut i engelska kanalen, men den ständiga motvinden från sydväst ville inte
vrida. Kristin och Ingrid började bli sjösjuka där vi satt och spjärnade i
vågorna i 11-12m/sek och regnet började droppa igen. Nej, vi fick dela upp
etappen och kunde framåt eftermiddagen istället angöra Mayflower Marina i
Plymouth.
Även i Plymouth blev vi kvar två
nätter för att vänta ut ännu en regnblåsig dag. Vi pysslade med båten och
besökte staden som har en vacker
hamnpromenaden utmed klipporna. I övrigt är Plymouth lite ruffigt. En hel gata in till centrum kantades av f.d. glamourösa
nöjespalats från 1800-talet, vilka nu helt förfallit så till den grad att det
växte träd och buskar ur fönster, väggar och tak – men säkert var där spännande
under musikalernas och cabareternas glansdagar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar