Först en reflektion: Barnen har börjat kalla båten för ”hem”.De säger: ”kom så går vi hem” eller ”när ska vi gå hem?” Det tog ett tag innan vi förstod hur naturligt de anpassat sig.
Vi firade midsommar i Amsterdam med sill, snaps och sång. Barnen trivdes i marinan för där hittade de andra barn att leka med. De två första dagarna lekte de med pojken Vim från Tyskland. På midsommarafton åkte han och istället kom den norska båten Nostra Vida med barnen Lise och Tobias. Nostra Vida var på hemresa efter ett års segling till Västindien (www.nostravida.no). Det blev en trevlig kväll i sittbrunnen med Stig och Torill.
Kajplats i Amsterdam |
Från Sixhaven
styrde vi över sundet och gick in i slussen till Westerkanaal, där vi förtöjde
vid kajen i skuggan av några stora träd. Dagen gick fort. Vi låg i stadsdelen
Jordaan och det var inte långt till Prinsengracht, gatan där Anne Frank bodde
och vi tog en tur för att besöka hennes hus. Det var lördag och gator, caféer,
restauranger och kanaler var fulla av glada, helgfirande människor. Vi mötte en
positivspelare, som fascinerade Kristin och Rickard. De nöjde sig inte med en
melodi!
Att gå för motor igenom Amsterdag i en nattlig konvoj var häftigt! Nattkonvoj är enda sättet för segelbåtar att komma igenom staden p.g.a. två stora järnvägsbroar, vilka bara har ett kortare uppehåll i trafiken mellan ett och två på natten, samt 14 väg/gångbroar däremellan. Vid ett på natten öppnades första bron och vi var vi åtta
båtar som tog oss igenom staden. Nattflanörer stod vid broarna och väntade på
att vi skulle passera. Vi tror de tyckte det såg rätt mysigt ut med röda och gröna
lanternor som passerade i natten. Det var otroligt mysigt att åka genom staden;
se husen, folket, broarna och uppleva stadens ljud, ljus och lukter. Spännande
var det även att stå vid rodret, det gällde att vara skärpt när båtarna framför
drog av på gasen och varken köra in i båten framför eller ”smita före” i kön. Då klockan stod på något över tre och vi
passerat sista bron la vi oss vid en enkel väntbrygga och somnade gott.
Vi åker över flygplanen och motorvägen! |
I väntan på broöppning i Gouda kl.21 på kvällen. |
Framåt kvällen, då vi slussade fick vi tips av ett ungt
holländskt par om byn Bruinisse. För att komma till byn behövde vi slussa in i
ett nytt sjösystem lite vid sidan av vår tänkta rutt. Kristin fick ta rodret
och styra in i slussen. Det hela gick galant och Bruinisse visade sig vara en
liten pärla. Barnen fiskade krabba med klädnypor på snöre och några räkor. Barnen
fick upp fyra handflatstora i hinken och upphetsningen var stor då en femte ramlade
av på bryggan och den, med oväntat hög fart, sprang omkring innan den hittade
en glipa och ramlade ner i havet igen. – Vilken lycka! Kvällen var ljum, solen
hade äntligen skinit hela dagen och det var svårt att gå och lägga sig. Staande
Mast Route var avklarad. Skulle lågtrycksvädret vi hittills levt med vara på
väg att bättra sig?
Kristin styr in i slussen vid Bruinisse. |
I Bruinisse fyllde Anette år och vi firade henne på morgonen
med en god frukost i sittbrunnen med nybakat bröd och croissanter. Vi passade även på att gå över till Bruinisse
andra gästhamn, då det skulle finnas båttillbehör där. Marinan visade sig vara
urläcker! Den var endast ett år gammal och allt var toppmodernt; barnen hade jätteroligt
på lekplatsen, som var uppbyggd kring ett vattenlandskap med knähöga barnpooler
i fantasieggande formationer. Båttillbehörsbutiken var mycket välsorterad och vi
köpte bl.a. livsele (babysize) till Ingrid. Björn gick och pratade med Nova Yachting,
som säljer Hallberg Rassy i Holland. Två ”husmorstips” erhölls därifrån:
1. Häll några
centiliter olivolja i toaletten så smörjs packningarna i denna och vi slipper
förhoppningsvis det lilla, men trista läckage vi har där när vi spolar. I
övrigt är el-toan toppen, lika bra som hemma ;-)
2. Plocka isär och
rengör ventilen i förpiken där barnen sover. (Vi fick i Nordsjöns starka
sjögång, när vågorna spolade över fördäcket, in några deciliter vatten den
vägen så att täcken och lakan blev rejält blöta.) Efter rengöring ska
packningen smörjas med vanligt vaselin.
Nova Yachting trodde även att Plotterns processor inte
riktigt orkade med all AIS-information och att det var därför den betedde sig
underligt.
Den dagen gick vi inte så långt, med vi lyckades sätta segel
och kryssa någon dryg timme över ett litet innanhav, innan farleden åter blev
en bojmarkerad ränna. I Kortegene fann vi en marina och beslöt oss för att det
nu var lagom för att hinna laga och äta en god middag medan barnen fick springa
av sig. Även här fanns en bra lekplats med studsmatta, så barnen roade sig
kungligt. Ingrid hade roligt vid ett litet lågt bord där hon kunde stå och hon fick
till sin förtjusning vara med storasyskonen både i gungan och lite på
studsmattan. Hon blir flitigt kramad av samtliga i familjen, så även denna kväll.
Kortgene ligger f.ö. i Verse Meer, som
är ett populärt seglingsområde för holländarna, och vi förstår varför. Det är
ett innanhav med ”sjökänsla” och en del naturhamnar, vilket är mycket ovanligt
på dessa breddgrader.
Följande morgon var tillfredställelsen stor ombord då Björn
fått låna utrustning från hamnen och kunde kapa det inre förstaget för
stormfocken till rätt längd. Det har stått på göralistan sedan Nynäshamn, då vi
upptäckte att det var en dryg meter för långt. Vi fick sedan lite skön
genuasegling upp mot den pittoreska, medeltida staden Veere : Vi hade egentligen
beslutat oss för att skippa Veere och styra rakt mot slussarna, men i och med
att slussen tillfälligt var ur funktion, så turistade vi i byn ett par timmar.
Veere var fint och gott bröd köptes från stadens bagarpojke.
I kanalen efter Veere gjorde vi sällskap genom
broöppningarna med ett trevligt belgiskt par. Vi blev sedan grannar i
natthamnen i Vlissingen, sista staden i kanalsystemet. Belgarna tipsade om
kommande hamnar lämpliga för barn och gav tidvattentips. Kanalturen hade varit
fin, men utanför slussen låg havet och vi gladde oss åt att få komma ut på lite
ordentlig segling igen!
*Staande Mast Route är ett
kanalsystem där segelbåtar kan gå utan att fälla masten. Sträckan vi gick,
Amserdam-Vlissingen, var avgiftsfri och samtliga slussar och broöppningar gick
mycket smidigt. För att göra sträckan på ett säkert sätt behöver man förutom
plottern ha någon slags kanalguide för att inte köra fel. Vi körde vid ett
tillfälle rakt där leden i själva verket svängde nästan 90 grader. Som tur var
upptäcktes felnavigeringen nästan omedelbart och vi tappade inte mer än en
extra broöppning tur och retur på missen. Hamnavgifterna i Holland har legat på
18-25 euro/natt.
Hej på er! Ni verkar ha lika växlande väder som vi har. Vi har åkt upp till stugan i Höga Kusten områdets norra del, Långroudden, utanför Ö-vik. Det är ljuvligt att äntligen vara här. Vi har ett panoramafönster ner mot havet. Segelbåtar och andra båtar passerar då och då och då tänker jag på er. Desto roligare då, att få läsa ett nytt trevligt inlägg på bloggen. Njuuut! Det gör vi.
SvaraRaderaKerstin N-N